Mortal Kombat – Decenija (2019)

Prvih deset godina postojanja i rada za većinu domaćih bendova nastalih u 21. veku, ako se uopšte taj jubilej i dogodi, predstavlja tek neku inercionu fazu tokom koje se većina bendova stopi u neki opšti, vladajući šablon. Praktično jedini bend sa kojim to nije slučaj jeste upravo Mortal Kombat. Ekspanzija koja se dogodila tokom prethodne decenije kada je ovaj bend u pitanju definitivno je autentična, a na bini i van iste kreirali su jedan, za naše podneblje, nov pristup. Tih deset godina donelo je u dobroj meri plansko delovanje, kojim su ispisali velike uspehe, a u sklopu obeležavanja istih publikovan je četvrti studijski album pod nazivom Decenija.

Decenija donosi 12 numera, od kojih su samo dve ranije objavljene kao singlovi propraćeni spotovima. U odnosu na prethodni album, kada je od 14 objavljenih pesama već šest bilo dobro poznato publici, ova činjenica je veoma pozitivna. Saradnja sa studijom Blaze i producentom Milošem Mihajlovićem je nastavljena i na ovom izdanju, a izdavač albuma je Hardwired.

Album otvara numera Mortal Kombat koja će savršeno leći za energično otvaranje svakog festivalskog nastupa. Nije prvi put da bend kreira namenske numere, ali je ovo pesma koja će, kao i Smrtonosna šorka, služiti na mnogim nastupima. Kako kada je tekst u pitanju, tako i muzički, pesma poseduje sve odlike hita koji na prvo slušanje ostaje u glavi. Veoma mi se dopada deo u kom se u samo nekoliko stihova objašnjava funkcionisanje festivalske sezone i kako to biva kada se u manje od tri meseca izvrti lova koja je u ostatku koncertne sezone nezamisliva za većinu domaćih izvođača. Sledi pesma Balkan Info, te je već u prve dve numere nagovešteno da se album zasniva na kombinaciji hitičnih pesama i aktuelnih, do sada neobrađenih tema. Balkan Info je upravo nešto najaktuelnije kada su mediji u pitanju. Doneli su osveženje, a brzo je pristigla i reakcija šireg auditorijuma, te ne čudi što je u tom sledu događaja došla i ova numera. Dopada mi se koncept, u tekstu su navedene neke apsurdne teme koje određeni gosti potenciraju, a sa druge strane istaknute su i one objektivno važne. U globalu mi se ne sviđa to povezivanje ovog medija isključivo sa Tešom Tešanovićem, jer defakto postoje periodi kada je on u drugom planu u odnosu na ostale voditelje. Ipak, činjenica je da su u pesmi navedene teme najviše prisutne u emisijama koje vodi Tešanović, pa je ova veza jasna. Naredna numera je jedna od dve koje su već poznate publici. U pitanju je Papučar koja je već postala koncertni hit. Brza je, efektna, a direktnost u tekstu je nešto što očigledno nedostaje u domaćem rokenrolu i što publiku privlači. Govori o aktuelnom društvenom problemu koji eskalira tokom prethodnih godina pod uticajem raznih trendova. Problem je toliko koncizno opisan da nema šta da se doda ili oduzme. Sledi pesma Feminizam koja, kao i prethodna, govori o još jednoj aktuelnosti koja doživljava svoj vrhunac. Dopada mi se što nije stavljena u neki širok kontekst, već je smeštena u odnos muškarca i žene i jasno prikazuje da ženska pripadnost tom pokretu retko šta dobro donosi u vezi i ide u ekstreme. Svaka diskusija u vezi feminizma koje sam bio svedok išla je u nekom primitivnom i prizemnom pravcu, gde ispada da se radi o želji muškaraca da žena nema pravo na obrazovanje, privatan život i slično. Svakom modernom i normalnom muškarcu bi trebalo da bude itekako bitno da pored sebe ima samostalnu, sposobnu i svestranu žensku osobu, ali feministički pokret jasno teži nekim drugim načelima koji su kroz jedan primer odlično prikazani u ovoj pesmi. Sviđa mi se ta direktna veza u tekstu između pesama Papučar i Feminizam i momenat u kom Kričković kaže ti bi da budem kao onaj iz prethodne pesme… Naredna pesma Rokenrol je definitivno još jedan budući koncertni hit koji slavi jedan način življenja. Iako ne mogu da se poistovetim sa izrečenim, što u biti nije ni presudno kada je pank manir u pitanju, mogu samo da kažem da mi je pesma nakon prvog slušanja ostala u glavi. Lirika i audio doživljaj su u visokoj meri povezani, što će se sigurno pozitivno odraziti na širenje pesme. Sledi Rijaliti koja je druga već dobro poznata pesma. Osim nagoveštaja koji stvaraju prve dve pesme na albumu, i ova dva singla koja su ranije objavljena, iz sadašnje perspektive, napravila su odličnu uvertiru za ono što nas čeka kada je u pitanju četvrti studijski album benda. Odmah mogu da kažem da je ovo moj trenutni favorit sa albuma, a i kada je u pitanju celokupna diskografija benda može zauzeti drugo mesto. Odličan tekst i neočekivane vokalne sposobnosti stvorile su sveukupno sjajan doživljaj. Narednom pesmom nastavlja se blok ozbiljnih društvenih tema. U pitanju je numera Od junaka do prosjaka koja je vokalno sjajno izvedena, a sama tema i lirika neće biti dopadljive jedino onima koji su operisani od ljubavi prema svom rodu. Izuzetno mi je drago što se ovakva pesma našla na albumu jer baca jedno novo svetlo na Mortal Kombat i prikazuje do kakvog su napretka došli kroz deset godina rada. U prvom, ritmički sporijem, delu pesme nisam baš oduševljen muzičkim aranžmanom, dok je u drugom delu jasna sinergija koja nastaje između vokala i instrumenata. Sledeća je pesma Smrt koju shvatam ironično, a ujedno je zanimljivo realizovana. Ljubomora je još jedna do sada neobrađena, a izuzetno ozbiljna društvena pojava. Lirički je realizovana na visokom nivou, a isto se ogleda i kroz muziciranje. Ta pojava definitivno mora sve češće da nailazi na kritiku društva i ni na koji način je ne treba odobravati. Mešanje u slobodu pojedinca je nešto što se sve više i više nameće, te je nastanak pesme Slobodan veoma koristan čin. Neophodno je odupirati se svakome ko je u šablonu i pokušava da druge kompromituje na bilo koji način. Pretposlednja pesma na albumu nosi naziv Ulica i takođe pretenduje da postane hit koji će publika jedva čekati na koncertima. Pevljiva i melodična donosi energičnost i horsko pevanje. Sa ovom pesmom će definitivno moći da se poistoveti veliki broj ljubitelja rokenrola. Album zatvara numera Majka koja donosi izuzetno ozbiljne misli, kao i poruku. Kao što sam već nekoliko puta naveo, zaista sam oduševljen vokalnim sposobnostima koje je Kriki pokazao na ovom albumu, a i sa liričke strane je dostigao vrhunac dosadašnjeg stvaralaštva. Takođe, samo oni operisani od ljubavi prema svom narodu i zemlji neće osetiti neke dublje emocije prilikom izvedbe ove pesme, ali to je svakako njihov problem. Ostaje samo da se kaže jedno veliko svaka čast za ovakav finiš!

Pred nama je audio dokument koji donosi praktično 12 izuzetno kvalitetnih pesama, a nikad više onih koje nose značajne poruke i koje su ozbiljno realizovane. Ovakav album je sjajan način da se proslavi deset godina rada i postojanja i pokaže do kog nivoa je bend došao. Ogromno svaka čast bih uputio Krikiju za vokalne aranžmane i tekstove, a zatim i svim ostalim ljudima koji su učestvovali u kreiranju ovog albuma i doprineli da baš ovako zvuči.

omot-decenija

Prethodni tekstOni, carevi i Bogovi – The Stone u Beogradu
Naredni tekstAntimatter, The Father of Serpents @ Elektropionir, 18.3.2019.
Pozdrav. Ja sam Jovan, оsnivač, glavni i odgovorni urednik i fotograf portala PRIS, a od nedavno i web dizajner sajta, uz Nikolu Đorđevića. Uz to, do nedavno ponosni učenik Grafičke škole, a od sredine septembra student beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti, odsek Kamera. Nakon tri godine postojanja portala, smatram da sam konačno definisao u kom pravcu treba da idemo i odaljio sve one koji su zagađivali ovaj naš virtuelni prostor. Smatram da portal poseduje dobru mladu ekipu koja će u budućnosti iskazati sav svoj potencijal, a cilj je jedinstven - ostaviti u narednim godinama konkretan trag na ovom slabašnom medijskom nebu. Pozivam vas da nas podržite, a i da se pridružite ekipi portala ako smatrate da možete da doprinesete širenju naše priče.