Juice – Hiphopium 4 (2020)

Novi album Juice-a je suptilan skoro koliko MN-01 38mm CS gas na demonstracijama. Posle milion godina obećavanja, izgovora i najava – Hiphopium 4 je napokon izašao na scenu. Nakon prvog preslušavanja albuma, jasno je da je ovo čekanje bilo i više nego vredno. Nema previše visokoumnih vandimenzionalnih diskusija prepotentnih andergraund muzičara, nema mlaćenja kopriva tuđim ili svojim. Ovo nije zvuk klubova, ovo je krik ulice.

Ovaj album šutira šamarcinu nostalgije, izbrijava žejzonku, i nabija La Luna trenerku na leđa. Prethodio mu je grafit srpskih legendi FYGS-a.

Đusko ima jedinstven običaj da šara gde stigne. Čovek u poslednjih nekoliko godina objavljuje triler turbo-folk himne kao što je Bezobrazna, bizarni autotune u vidu pesme Marmelada i šta god bio bazirani zvuk Space Track-a – i to je većinu vernih fanova old school Juice zvuka vidno zabrinulo. Iako pohodi van tradicionalnog hip hop zvuka impresioniraju verne fanove, jasno je da nisu za svakoga.

Hiphopium 4 je poslednji dodatak legendarnoj uličnoj hip hop sagi, i njegovo preslušavanje potpuno briše sliku umetnika u roze duksu iz uma. Pored ovog remek dela od albuma, izašao je remaster legendarnog vanvremenskog prvog Hiphopiuma, spiritualnog naslednika podjednako legendarnog, ali manje poznatog albuma Na nivou grupe Full Moon, a izašao je i Hiphopium dokumentarac. Prva stvar koja dolazi do izražaja je omot ovog albuma, koji sačinjava prva serija famozne sedmice u polju ovaca. Nije potrebno analizirati šta je pisac hteo da kaže – sve je i više nego jasno.

Ova oda uličnom zvuku je prepuna neverovatnih gostovanja, Dalibor Rajkove fantastične muzike, i neprevaziđenog liričkog bahaćenja Ivana Ivanovića Đusa.

Album počinje sa numerom 1. septembar, što je pesma koju smo čuli u najavi za ovaj album davnog februara 2019. Pesma otkida fanki zvukom stare škole, gostovanjem 93 veterana Voke-a, i starim Đusom kog smo mogli da čujemo na prvom Hiphopiumu. Uz matru ovog tipa, ko ne polomi vrat od mlaćenja glave ništa nije uradio.

Druga numera, koja nosi naziv Kvatrić Voždovac, grandiozno počinje uz zvuk trube i jezičkog baratanja Đusovog šalatačkog prezimenjaka Marina Ivanovića Stoke. U ovoj numeri mozemo čuti Đusov engleski, koji će biti prisutan kroz ceo album. Tekst sustiže instrumente u vrednosti ove uzdižuće kompozicije, koja je puk kontrast sledećoj pesmi Srebrna duga.

U ovoj numeri, možemo osetiti koliko hip hop moze da bude mračan, ličan i težak. Duga nije tamna, tmurna, ni bolna – dok god nije srebrna. Treba uzeti u obzir da je ova pesma na prvi pogled poprilično lična, nema nijedno gostovanje na istoj. Ni jedno delo koje pominje Anthony de Mello-a ne može biti lako. Tekst ove teške pesme, ujedno i spiritualne biografije, i sličan zvuk Full Moon-u podseća na dane dok je hip hop bio o borbi sam protiv svih.

Nakon poteže numere, dolazimo do standardne redaljke Komentarišu deca. Na svakom albumu mozemo pronaći barem jednu pesmu gde se Juice obraća svojim kritičarima. Kvalitetna produkcija, maksim-po-diviziji flow i mikseta karakterišu ovu pesmu. Ova pesma je slična još jednoj numeri na ovom albumu, koja nosi naziv Oko nas, a na kojoj gostuje THCF. Samo što ovaj put umesto gitare, bit karakteriše klavir i nešto ležerniji flow.

Sranje je vruće, sledeća numera na albumu nastavlja pljuvačkim tempom, pozdravlja ostatak domaće old-school scene – od kojih se parče pojavljuje na ovom albumu. Počinje sa rečima dvehiljadetrinaesta, jo, što postavlja više pitanja nego što daje odgovora. Hiphopium 3 smo dobili 2015. godine, od kad je ova pesma? Dela govore mnogo više od reči, činjenica da je Hiphopium 4 postavio novi nivo za žanr je sasvim dovoljna, nije potrebna cela numera da to objavi.

Bol će proći, sledeća pesma na ovom albumu, nastavlja tempom, tonom, i zvukom Srebrne duge. Teksutalno, nije ni blizu gorepomenutoj pesmi, ali gostovanje Mike Kostić baca pesmu u novi etar.

Reputacija je pesma koja je pobegla direktno sa Hiphopiuma 2. Sličan zvuk, sličan tekst, i nostalgična šamarčina čine ovu numeru delikatesom za svakog fana stare škole.

Studenjak je jedinstvena pesma na ovom albumu. Boemski saksofon, klavir, i dubok glas Voke-a su glavni sastojci ove pesme. Pesma je kafansko-boemski nastrojena, sa jasnim džez-hip hop prizvukom. Verujem da bi više uživao u istoj da nabijem koji promil u sebe, ne da grešim dušu.

Ja vas čuvam je motivaciona himna – Gonna Fly Now može da prošeta. Pesma je poruka novoj generaciji hip hop muzičara, i beleži veći poziv na kreativnost od skoro izdatog Bunt Cypher-a, koji u sebi sadrži gostovanje 26 novih mladih hip hop umetnika.

Đus je kroz karijeru više puta pozdravio legendarni njujorški boom bap bend Mobb Deep, čak je snimio pesmu kada je Albert Prodigy Johnson preminuo. Mobb Deep je jedna od najznačajnijih hip hop grupa na svetu – ljudi su izbacili jedan od najjačih diss-ova svih vremena – Drop a Gem On ‘Em. Diskografija Mobb Deep-a je ogromna, njihov uticaj beskrajan, i njihova muzika legendarna. Ko bi rekao da Havoc, jedan od najuticajnijih hip hop muzičara svih vremena, gostuje na ovom albumu.

Iako smo imali čast da čujemo Havoc-a i Prodigy-ja na intru za prvi Hiphopium po imenu Intropium, nikada niko nije mogao da pretpostavi da će jedan od njih gostovati na pesmi. Pesma na kojoj gostuje njujorška legenda se zove DNA. Prva stvar koja oslikava ovu pesmu nije isključivo gostovanje Havoc-a, već gostovanje Vira Vujovića, legendarnog Camaro Kids-ovog MC-a koji je zadužen za fantastičnu kompoziciju. Cela pesma ima težak beat, neviđeno dobar hook, i neprevaziđen flow. Pesma koju počinje Havoc i nastavlja Juice na engleskom završava epohu u domaćoj hip-hop sceni – nema dalje.

Teško je nadmašiti prošlu hip-hop numeru na ovom albumu, pa zato sledeća pesma Fantast ima težak rege prizvuk, i na istoj gostuje srpski rastaman Horsman Coyote. Iako Kojotovo gostovanje dodaje dašak ležernosti ovakvom zvuku, pesma je sve sem lagana. Tekst, specijalno hook, slika sliku patnje, borbe, i težine – slično kao i pesma Srebrna duga, samo na znatno manje ličan način.

Ivanovići je jedna od nekoliko hardcore pesma na ovom albumu. Rapidan beat, lomljenje jezika usled kompleksnog izgovora, i gostovanje Marina Ivanovića Stoke diktiraju udarnu vrednost ove numere. Iz nekog razloga, Juice preuzima zagrebački naglasak u ovoj pesmi, što je pomalo konfuzno.

Franš Gazela dolazi nakon Ivanovića, i čini još jednu od blata do zlata pesmu na ovom albumu kao i Stari grad na kojoj gostuje Buka. Možda diskutablino, ali obe pesme definitivno vuku inspiraciju od Infamous-a, Illmatic-a i Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous. Srž old-school-a, ništa manje, ništa više.

Još jedna pesma koja prati marčniji boom bap fazon je Kralj Srbije, koju podstiče mračniji i prljaviji beat, agresiviniji flow i tekst, uz dodatak vrhunskog skreča.

Sledeća pesma na albumu je Kontaš. Na istoj gostuju Deda, Don Trialeon i Lule. Iako je pesma sasvim solidan dodatak albumu i Don Trialeon je stvarno otkinuo, refren koji peva Lule definitivno nije za mene – malo ubija u pojam.

I ti i ti dolazi nakon Kontaš. Iako je još jedna čibe sa moje parcele pesma, izvođenje je čini jedinstvenom. Repovanje fura klimaks/kulminacija fazon, od fank i džez fazona matre bi i Majlz Dejvis pocrveneo, i od miksete bi DJ Yella izlomio ruke.

Križevići je verovatno lični favorit. Ova pesma sjajno povezuje sve što ovaj album treba da bude – sa neverovatnom inovativnom matricom, gostovanjem Frankie-a i Target-a, i preporođenim zvukom starog Juice-a. Ova pesma ima verovatno najbolji hook ikada izgovoren na lokalnoj, a i globalnoj hip hop sceni, koji glasi: Danas je rep Ho Chi Minh, al’ ja sam Saigon. O ovoj pesmi mogu napisati komplet objektivnu analizu, recenziju, i lično tumačenje – i opet ne bi bilo dovoljno. Nema šta da se priča, idi slušaj pesmu – 25 godina Đusove karijere je kulminiralo u ovaj magnum opus.

Đe pijama zatvara ovaj album, i na njoj gostuje 93 Fu Kru veteran Vox. Ceo album sam čekao gostovanje Voksa, uzeti u obzir koliko je umeo da pokida na prošlim izdanjima – i još uvek ne razočarava. Mračnija, teža, i rečita najezda koja je ova pesma je vrhunski završetak ovog chef d’oeuvrea.

Na kraju krajeva, red je da album kida posle toliko vremena. Čekali smo ovaj album godinama, divljali što ga nema – a sada kad je stigao je ostavio sve kritičare i skeptike kao mene bez reči. Ko god smatra da se ova hip hop glava prodala slobodno može da nabije prste u uši i ignoriše ovo izdanje. Povampirio sam novinarsku karijeru samo da bih napisao ovu recenziju – Đusko, šalji album u redakciju da ga uramim.