Irie FM – Putevi (2018)

Popularni beogradski sastav Irie FM pustio je u etar svoje drugo dugosvirajuće izdanje, nazvano Putevi, 15. decembra prošle godine, na dan kada je održan njihov veliki koncert u Domu omladine Beograda. Mesec dana nakon oficijelnog publikovanja izdanja provincijalski poštar pozvonio je na moje zvono, obradovavši me ovim audio dokumentom.

Album je objavljen posredstvom beogradske izdavačke kuće Mascom Records. Broji osam numera, sledećih naziva: Ljubav što smo stvorili, Svi, Oda, Samo buti tu, Kliziš, Magija, Što ti telo pulsira i Putevi. Takođe, kao svojevrsni bonus uvrštena je i akustična verzija numere Ljubav što smo stvorili.

Nepisano pravilo koje višedecenijski klišira određene parametre muzičke rabote kaže kako drugi album određuje identitet grupe. Ukoliko je istinitost ove premise ultimativna, grupa Irie FM zaista nema razloga da se ičega pribojava. No, smatram da bi, pre početka verbalizacije mojih impresija, stečenih konzumacijom ovog audio dokumeta, bilo vredno predstaviti određene servisne informacije, koje se tiču rada grupe u svojevrsnoj korelaciji sa mojim komentarom, koji će dakako biti prisutan. Dakle, drugi album grupe obično simboliše stilsku tranziciju, hrljenje autora u neizvesnost, u nove zablude i aksiome, ili pak sanaciju propusta ili falinki, načinjenih u procesu izrade prvorođenčeta, te produžetka tradicije stvaranjem auditivnog sledbenika. Irie FM je, iako zahvaćen prvom navedenom okolnošću, u ekspliciranom kontekstu, priredio sjajan debitanski uredak, pod nazivom Skills Of the Youths, koji je predstavljen 2011. godine. Kvalitet tog izdanja ubrzo je etablirao bend, kako na regionalnom, tako i evropskom muzičkom tlu. Grupa je postala veoma zapažena i priznata od strane iskrenih reggae poklonika, ali i slučajnih interesenata, koji bi se potom preobratili u fanove iste. Nizali su se značajni nastupi, turneje u Evropi, televizijska pojavljivanja, a grupa je rapidno sticala iskrene poklonike i poštovaoce njenog rada. Kada su se diskovi prvenca izlizali prekomernim slušanjem, došlo je vreme za njegovog naslednika.

Bend je album počeo da plasira još 2015. godine. Te godine, pojavili su se singlovi Svi i Kliziš, koji su ostvarili značajne reakcije publike koja do tog trenutka nije bila upoznata sa likom i delom ovog sastava. Već tada, stilske distinkcije u odnosu na prvi LP bejahu primetne pri prvim taktovima. Publika je odlično prihvatila pesme, a bend je u tom trenutku, kako rekoh, stekao još značajniju bazu fanova. Nakon toga, 2017. godine događa se bum, grupa predstavlja svoj novi singl, eponim drugog albuma, singl Putevi i biva kristalno jasno da drugi album u potpunosti predstavlja novu epohu rada, u stilskom kontekstu. Prošle godine, kada je vest o predstavljanju albuma obelodanjena, Irie FM predstavlja još dva hit singla – Ljubav što smo stvorili i Što ti telo pulsira. 15. decembra prošle godine je, kao kruna dosadašnje karijere, usledio veliki beogradski koncert, u sali Amerikana, Doma omladine Beograda.

Nakon ovih istorijskih spisa, vredi verbalizovati impresije apropo albuma Putevi. Grupa je na ovom izdanju evidentno sa iskonskog reggae zvuka tranzitirala u synth/pop/soul/jazz svet. I, prema mojim slušalačkim preferencijama, tranzit je realizovan veoma uspešno. Mišljenje publike je oprečno, ali to mnogo govori o navikama, slušalačkom konformizmu, manjku tolerancije za autorove promene, želje za stilskim kretanjima. Publika, dakle, kuburi sa prvoslojnim problemima pri percipiranju auditivne umetnosti. Umetnost je dinamična, relativna. Postoji da bi nas iznenadila i da bi se poigrala sa našim slušalačkim navikama i očekivanjima. Stoga, apel za publiku, da napokon shvati da nije zdravo tapkati u istom mestu godinama i decenijama. Irie FM je lansirao sjajan album, u okviru kog je svaki gradivni aspekt u kvalitativnoj ravni, što je retkost, čak i za velike domaće grupe. Muzika na albumu, ovoga puta sa uporištem u synth/pop/soul fuziju, neumorno koketira sa jazzy elementima, primetnih u suptilnim gitariskim i klavirskim partiturama. Aranžmani su odlično koncipirani, svaka instrumentalna rola realizuje se u svojstvu pesme. Dakle, bez suvišnih, kitnjastih elemenata, vrlo konkretno, integrisano u homogenu celinu.

Manjak priprisujem vizuelnom identitetu. Iako je isti moderan i suptilno šarmantan, smatram da nedostatak unikatnosti dakako postoji. Iznad svega, fizičko izdanje, kakvo poseduje, dodatno je potamljeno, te se sadržaj bukleta, tekstovi pesama i informacije o albumu skoro uopšte ne vide. Avaj. Proceduralna greška prilikom štampanja. To bi bio značajan propust da bend ovo izdanje nije publikovao sukcesivnim modelom, realizujući i veoma atraktivne video spotove za pesme.

Rezime je sledeći. Irie FM je obukao odelo 21. veka, otisnuo se u potpuno autorski pohod, stvarajući, ovoga puta, muziku koja ne nosi jasna žanrovska određenje. Izdanje je komercijalno, ali ne u pogrdnom kontekstu, kako ga uobičajeno, inicijalno tumačimo. Naprotiv. Potpuna predanost i pažljiva realizacija svakog pojavnog oblika ovog izdanja itekako su primetni. Trud, talenat, krv i znoj – sve je na mestu. U zemlji Srbiji prirediti ovakav audio dokument nije česta pojava. Stoga, dajte šansu sadržaju ovog albuma!

COVER-Copy_1544794943