Exit Festival 2019 – dan 2. – Kakva noć!

Drugo festivalsko veče iz vizure naših auditivnih i vizuelnih receptora otpočelo je u 19 časova i 30 minuta, nastupom vrbaškog melodeath/thrash sastava Haste na Explosive Stage-u. Grupa egzistira nekoliko godina, a do sada je realizovala debitansko EP izdanje pod nazivom Suffer Is Beneath. U svojoj polučasovnoj izvedbi, Haste je prisutnoj publici, koje je bilo u iznenađujuće pristojnom broju, predstavio materijal sa spomenutog izdanja. Bend je veoma uigran i svirački stabilan, ali oscilacije u kontekstu vokalnog performansa frontmena behu primetne. Da li je u pitanju prehlada ili slično, ne znam, ali nedostatak vazduha rezultirao je klimavim realizacijama vokalnih rola. Bend je sinoć predstavio i novu pesmu, instrumental koji nosi naziv Sorrow Crown. Debi izdanje beše temeljeno da deathrash struji metala, dok nova numera predstavlja manifest tranzicije u melodeath svet koji izuzetno leži ovoj grupi. Pesma je veoma uspešno aranžirana, intenzivna i dinamična. Za kraj, Haste je, uz zahvalanost organizatorima i prisutnoj publici, odsvirao obradu kultnog melodeath sastava, pionira spomenutog žanra – At the Gates, Blinded By Fear. Summa summarum, grupa je napravila veoma dobar posao te je uz ovacije prisutne publike okončala svoj nastup.

IMG_3919

Relociramo se na Main Stage, kako bismo ispratili nastup Ritma nereda. Legendarni novosadski bend je svojim nastupom označio početak programske večeri na glavnoj i najvećoj bini. Sa njihovog prošlogodišnjeg EXIT nastupa takođe sam izveštavao, te moram da priznam da nisam zapazio značajnije promene. To, naravno, nužno ne implicira na negativan kontekst. U ovom slučaju, naprotiv. Grupa je priredila svoj regularan šou u okviru kog je sa bine ispaljivala rifove iz svoje duge i bogate diskografske istorije. Fakat je da je konekcija koje egzistira na relaciji Ritam neredaEXIT festival nesalomiva. Publike pred binom u zavidnom broju, bend zvuči vrhunski, veoma raspoložen za interakciju. Prisutni horski pevaju, nastaju prve šutke, limenke i čaše lete posvuda, baklje gore. Odlična izvedba, praćena pozitivnom energijom sa oba fronta rezultirala je još jednim uspešnim nastupom Ritma nereda na najvećem evropskom festivalu.

IMG_4043

Ostajemo na Main-u, jerbo sledi nastup jednog od najvećih metal pevača ikada. Phil Anselmo. Jedan jedini. Heroj detinjstva ili života mnogih prisutnih. Član jednog od najvećih i najunikatnijih metal sastava ikada. Hodajuća istorija sinoć je, zajedno sa svojim bendom The Illegals, stala na srpsko tle. Oko 20 časova i 4o minuta nastup je otpočet. Gromoglasni pozdrav publike, bend je na sceni, a potom I Phil. Phil, i više no dobro raspoložen, stupa na scenu te uz pozdrave srpskoj publici otpočinje svoj nastup. Napominjem da u okviru ove turneje koju realizuju Phil Anselmo & The Illegals grupa izvodi isključivo pesme grupe Pantera, odajući, tako, poštu preminulim članovima. Svoj set počinju kultnom numerom Mouth for War. Nije bilo potrebno mnogo da opšti delirijum zavlada među publikom. Prostor dupke pun, ljudi horski pevaju i gore. Nižu se numere Becoming, Yesterday Don’t Mean Shit, I’m Broken, This Love, praćene sugestivnim stimulansima koji  behu itekako učinkoviti na planu gradacije atmosfere i dinamike nastupa. Nastup je konstantno pratila izuzetno pozitivna energija sa oba fronta, Phil i ekipa bili su itekako raspoloženi da komuniciraju sa publikom, dok je ista nedvosmisleno i bezrezervno odgovarala i reagovala na takvu komunikaciju. Bend zvuči fenomenalno, a Anselmo i dalje peva neverovatno. Potom je jednim, posve jednostavnim gitarskim riffom, svima stavljeno do znanja da sledi jedna od najvećih pesama koja se desila u istoriji razvitka ovog žanra. Walk. Ako je intenzitet pri izvođenju prethodnih numera uveliko klipovao, onda je jasno da je tokom ove pesme eksplodirao regler. Pesma koja vrši inicijaciju te uvodi u svet ekstremne muzike, jedan od prvih gitarskih riff-ova koji se uče na gitari. Tekst snažne poruke, koji je mnogima uticao na formiranje svesti, životne ideologije i filosofije. Svi ti podaci opravdavaju činjenicu da je u određenim sekvencama Walk-a pubika maltene nadjačala bend. Nema zastoja, nema odmora, Phil i njegovi momci nastavljaju furiozno. Slede Fucking Hostile, Hellbound, Hollow. Neverovatna razmena energije. Imam utisak da je bend zaista osetio poštovanje i ljubav koju je publika sinoć emitovala. Uz obećanje da će doći ponovo, uz veliku zahvalnost ljubaznim i gostoljubivim organizatorima, te najvećoj, koja je otišla na račun same publike, Phil i ekipa okončali su svoj nastup kultnom numerom A New Level, za koju je Phil rekao da, iako je tekst za istu napisao sa dvadeset i kusur godina, i dalje veruje svakoj utkanoj reči. Nakon jednočasovne izvedbe, bend je okončao svoj izvanredni performans.

IMG_4208

U 22 časa i 20 minuta na Explosive Stage-u na binu stupa jedan od najcenjenijih deathcore sastava na planeti, Whitechapel. Zatičem dupke pun prostor Explosive-a i to me ni na koji način ne začuđuje. Iako nisam ljubljenik spomenutog pravca, kvalitet izvedbe koju je sinoć Whitechapel prikazao bio je, u najmanju ruku, besprekoran. Nisam se zadržavao na njihovom nastupu, ali ukačih sledeće numere: Brimstone, Forgiveness Is Weakness, Black Bear, The Void, Mark of the Blade. Bend zvuči fenomenalno, a pohvala za tonce koji su ih valjano producirali.

IMG_4393

U 22:50 na Future Shock bini nastup je otpočeo mladi kruševački pank rok sastav Keni nije mrtav. Bend koji se izuzetno trudi i intenzivno radi na afirmaciji svog rada. Verujem da će kroz nekoliko godina, ukoliko ovim intenzitetom nastave da deluju, postati izuzetan i značajan bend na domaćoj alternativnoj sceni. Momci zvuče odlično, uigrani su i stabilni na bini. Ipak, iznad svega, bili su neverovatno uverljivi u kontekstu vizuelnog aspekta. Konstantna dinamika, kretanje, pozivi na interakciju. Ta audiovizuelna uverljivost rezultirala je interesovanjem publike, te i jednom simpatičnom šutkom. Dakle, sve je na svom mestu. Ovi momci znaju šta rade. Na žalost, nastup je kratko trajao, svega 25 minuta. Ipak taj podatak nije omeo ovaj trio da na najbolji način predstave svoj auditivni identitet i ideologiju. Poetika, te i određene melodijske partiture, neodoljivo podsećaju na Six Pack, ČBS I tsl. Stoga, saodnosno svemu izrečenom, toplo preporučujem da posetite njihove predstojeće nastupe i uverite se sami.

IMG_4492

Nakon pet minuta po završetku nastupa benda Keni nije mrtav, na Fusion Stage-u je šaljivim audio introom označen početak nastupa najvećeg novosadskog pank benda, Atheist Rap-a. Sinoćnjim koncertom grupa je proslavila trideset godina aktivnog rada. Stoga – Srećan vam rođendan, Ateisti. Barem još toliko! Tom prigodom, na bini im se pridružio i stari pevač, Pećinko, koji je nakon mnogo godina stao na scenu i time izmamio gromoglasne reakcije publike. Grupa je specijalno izvela i neke od numera sa početka karijere, kada je bend imao dva pevača. Na video bimu su se konstantno smenjivale slike iz istorije grupe. Zaista lep i sentimentalan, ali antipatetičan, način da se obeleži takav jubilej. Projektovane su video čestitke koje su Ateistima uputili kolege iz sastava Goblini, Hladno pivo, Dubioza kolektiv, ali I ekipa Državnog posla i drugi. Prostor Fusion-a nikad puniji. Za četiri godine aktivnog posećivanja ovog festivala nikada nisam video veće brojčano stanje prisutnih na ovoj bini. To govori dovoljno. Ateisti su, kao i uvek, bili odlični, komični i šarmantni, te su na pravi način obeležili ovaj izuzetan podatak.

IMG_4593

Potom se remapiramo na Cockta Beats binu, gde nastupaju pioniri trep zvuka u Srbiji, novosadski Bekfleš. Nastup je počeo oko 1 čas i 45 minuta. Nit’ manjeg prostora, nit’ više nastanjenog. Krcato. Toliko krcato, da je u jednom trenutku ulaz na stejdž bio zabranjen. Kumela, Đomla i di džejevi stupaju na binu i zezanje može da počne. Novi Šad, za početak, koju prati horsko pevanje, skakanje, sve. Momci se toliko šarmantno zajebavaju na bini, da zaista predstavljaju ozbiljnu vrednost na muzičkoj sceni. Repovali su pretežno numere sa novog albuma, nedavno objavljenog. Zakoganavijaž, 18-, Striptizeta, Žena debil, Rođendan. Publika vidno uživa, a i momci na bini. Bekfleš momci zaista znaju kako treba da izgleda jedna ozbiljno dobra žurka.

IMG_4779

Probijajući se kroz gusto naseljen teren Cockta Beats-a, na jedvite jade uspevam da izađem. Jovan i ja odlazimo do press centra. Avaj, nema vode. Avaj. Napravismo kratak predah, te se zaputismo putem Fusion Stage, kako bismo ispratili nastup poslednjeg izvođača mog izveštavačkog plana.

Poslednji izvođač čiji sam nastup ispratio beše Smoke Mardeljano. Njegov nastup počeo je u 3 časa i 20 minuta. Smoke je čovek koji neumorno dokazuje da se old school rep ekspresijom i dalje može dobrano kidati. Boom bap je uvek aktuelan. Sinoć je ova mlada legenda bila izuzetno raspoložena da priredi pravi mali hip hop spektakl. Određene numere repovao je zajedno sa svojim gostima, drugarima iz beogradske grupe Psihoaktiv trip. Smoke je repovao pesme sa uvek aktuelnog debi izdanja, albuma Ja repujem. Predstavio je i nekoliko numera sa drugog albuma koji je najavio, koji će, ako se ne varam, nositi naziv To je rep. Prava hip hop žurka, raspoloženi Smoke konstantno je komunicirao sa prisutnom publikom, a ista mu je dvostruko uzvraćala pozitivnom energijom. Njegova lirika, pojava, stav i doslednost svom kursu svedoči vanvremenosti rep zvuka i ekspresije.

IMG_4855