Olof Wikstrand (Enforcer): Važno je da praviš muziku za koju si inspirisan umesto da sve vreme radiš generične stvari!

Olof Wikstrand je pevač, gitarista i producent švedskog heavy metal benda Enforcer. Oni su prošle godine objavili svoj peti studijski album pod imenom Zenith, a na promotivnoj turneji su po prvi put nastupili u Srbiji, i to na Exit festivalu. Pričali smo o njihovom novom albumu, nastupu u Srbiji, kao i o jednoj jako zanimljivoj obradi koja se nalazi na albumu kao bonus pesma.

Pozdrav, Olofe! Kako si? Kako podnosiš ovu situaciju u kojoj se trenutno nalazi ceo svet i kako se ovo odrazilo na rad benda?

Ja sam prilično dobro. U Švedskoj nema policijskog časa, sve je otvoreno i funkcioniše relativno normalno, jedino je preporučeno da budemo pažljiviji nego obično. Život teče prilično normalno. Malo je sporije nego uobičajeno, ali dobro nam je. Planirali smo da odsviramo par turneja koje na kraju nismo mogli da odradimo, ali sa druge strane mislim da je pozitivno da se napravi mala pauza od svega i da se fokusiramo na ono što želimo da uradimo i možda da počnemo sledeći ciklus sa prednošću. Dosta radim na novoj muzici, a takođe i radim na predstojećem live izdanju, privodim kraju rad na audio i video materijalu.

Kad već ne možete da svirate, radite li na novim pesmama i da li možemo da očekujemo neke starije snimke iz arhive benda da prekratimo vreme?

Kao što sam upravo i rekao, snimili smo koncert u Meksiku prošle godine. Radimo na tome i najverovatnije ćemo ga objaviti zajedno sa nekim obradama i b-sideovima. Videćemo kakav će ishod svega toga biti, ali znamo da će izaći u obliku nekakvog pakovanja.

Zenith je jedan jako zanimljiv album i muzički i tekstualno. Prilično je drugačiji od prethodnih albuma. Muzika je mnogo melodičnija i ima dosta uticaja pop muzike, a tekstovi su daleko mračniji nego do sada. Vrlo zanimljiv kontrast je napravljen. O čemu zapravo govore tekstovi i koja je glavna tema albuma?

Mnogo vremena je prošlo od momenta kada su ti tekstovi bili pisani. Mislim, teme su slične kao pre, samo što smo u tome otišli korak dalje. Želeo sam da unapredim tekstove i da na albumu budu tekstovi koji nešto znače umesto da to budu samo reči koje zvuče dobro iz muzičke perspektive kao što je to pre bio slučaj. Tekstovi ranije nisu imali neko značenje, ali su zvučali dobro. Sada želim da tu budu tekstovi koji nešto znače i govore o nečemu. Razlikuju se teme od pesme do pesme, ali uglavnom su o satanizmu i ličnim osvrtima, ali takođe neke pesme su bazirane i na knjigama, filmovima i nekim imaginarnim stvarima. Ima svega što je bilo i pre, samo što je bolje realizovano.

Muzički ste se odmakli od speed metala, tako da se ovaj put na albumu nalaze samo dve brze pesme. Reci nam nešto o pesmi Sail on, koja je vrlo atipična za vas. Kojim uticajima ste se poslužili dok ste stvarali ovu pesmu i generalno ovaj album?

Ne mislim da smo se distancirali od speed metala, jer je on i dalje prisutan u mnogo pesama, ali takođe mislim da nismo uvek bili speed metal bend, jer smo uvek celu stvar u ovom bendu gledali iz raznih muzičkih aspekata, samo što smo na Zenithu celu stvar odveli korak dalje. To važi i za pesmu Sail On, ne vidim ništa čudno i atipično u njoj. Uticaji su nam isti kao što su bili na prethodnim albumima. Govorimo o stvarima kao što su Scorpions iz sedamdesetih i Dio kada smo radili na pesmi Sail On. Manje više su to uticaji koje imamo od našeg prvog albuma, tako da se tu nije desilo ništa novo. Sail On me podseća na Walk With Me sa našeg drugog albuma, tako da ne mislim da je to toliko neuobičajeno, da budem iskren. Želeli smo da postignemo da svaka pesma bude drugačija. Ništa nismo odstranili, samo smo doneli još novih zvukova na ovaj album.

Jedan od najzanimljivijih momenata na ovom albumu je balada Regrets. Svi znamo da balade nisu baš kul među metalcima i da dosta metalaca to posmatra sa gađenjem, ali vas to nije dotaklo i napravili ste jednu odličnu baladu za koju se čak može i reći da je postala hit, dok je sa druge strane dosta ljudi i razočarano u bend zbog te pesme. Kako ti gledaš na tu situaciju i na sam čin balade u metalu?

Nisam primetio da se iko razočarao u nas zato što smo objavili pesmu koja je drugačija. Svi bendovi poput Iron Maiden-a, Metallica-e i Judas Priest-a imaju spore pesme i balade, i u tome ne vidim ništa loše i ako ljudi razmišljaju na taj način, onda su vrlo ignorantni. Mislim da je važno da praviš muziku za koju si inspirisan umesto da sve vreme radiš generične stvari. U ovom slučaju smo imali jako dobru ideju za pesmu, i ideja o pesmi nadilazi žanr.

Zanimljivo je to da ste umesto raznih kultnih bendova čije bi pesme mogli da snimite kao bonuse izabrali baš Divlje jagode, bend koji je gotovo neponat van jednog prilično neatraktivnog i neegzotičnog dela sveta iz kojeg dolazi. Reci nam nešto o tome kako si otkrio Jagode i kako ste se odlučili baš da njih obradite i baš pesmu Let na drugi svijet? Među publikom sa područja bivše Jugoslavije je ta obrada prihvaćena odlično, kakve su reakcije publike iz drugih krajeva sveta gde Jagode nisu poznat bend?

Čuo sam za njih davno. Bili smo na turneji 2010. i čuo sam par pesama da se vrte po rok klubovima po Evropi. Tu pesmu sam čuo kad sam bio u poseti drugarici u Hrvatskoj, ona mi je pustila ceo taj album. Pesma me je oduvala i bio sam prilično uzbuđen kad sam je čuo jer je pravi hit. Prirastala mi je godinama i onda sam poželeo da napravim kreativan izbor pri snimanju bonusa za Zenith. Umesto da se snimi bilo koja pesma, želeo sam pesmu koja je uticala na mene lično i sa kojom mogu da se povežem kad prevedem tekst. Pomislio sam da mogu da uradim odličnu obradu i da dam deo sebe prilagođavajući tekst. To je bila ideja. Najviše reakcija na ovu obradu smo imali upravo sa područja Balkana. Izgleda da je bila prilično viralna na YouTube-u među ljudima sa Balkana, ali nije bilo mnogo reakcija iz ostalih delova sveta. Obično ljudi ne obraćaju pažnju na obrade koje objavljuješ, pogotovo kada su objavljene zajedno sa albumom.

Da li znaš još neke bendove sa ovih prostora i da li slušaš njihovu muziku?

Da, slušam još nekoliko njih. Generalno se interesujem za heavy metal, i upoznajem se sa scenama raznih delova sveta. Ima dosta područja na kojima postoji odlična nepoznata muzika. Mogao si da odeš u bilo koju državu na svetu sredinom osamdesetih i naišao bi na odličnu heavy metal scenu nepoznatu ostatku sveta i to je bukvalno kao rudnik zlata. Isto važi i za Jugoslaviju i Divlje jagode.

Treba spomenuti i vaš nastup na Exit festivalu u Srbiji. Kako si ti doživeo taj nastup i ovdašnju publiku, s obzirom na to da ovde nikad pre niste svirali?

Mislim da je to bio odličan nastup i publika je bila odlična. Godinama unazad su ljudi tražili od nas da sviramo na tom području. Ljudi iz Srbije, Bosne i Hrvatske su putovali u razne evropske zemlje da nas čuju, i mislim da je ovo bila odlična prilika za nas da nastupimo tu. Uživao sam u nastupu, odlično smo primljeni i ljudi su bili vrlo zadovoljni našom svirkom. Čekamo priliku da ponovo zasviramo kod vas!

Vi ste jedan od retkih bendova koji je uspeo da uhvati duh NWOBHM-a ne samo vizuelno i autorski, nego čak i produkcijski. Vaši albumi zvuče baš kao da su snimljeni početkom osamdesetih. To je taj stari zvuk gitara i bubnjeva. Kako ste uspeli da postignete to?

Zapravo, nije namera da zvučimo kao da smo u osamdesetima. Uvek sam želeo da imamo dobar zvuk i jako mrzim današnju metal produkciju. Nema ničega što mi se više gadi od prekompresovanog masteringa, trigerovanih bubnjeva koji zvuče identično i preterano skupovanih gitara bez dinamike i sličnih sranja od kojih pate svi albumi snimljeni posle devedesetih. Želeo sam dinamičan zvuk, i ako ljudi to povezuju sa zvukom osamdesetih, neka bude, ali ja to ne vidim tako. Ja mislim da mi imamo odličan vanvremenski zvuk sa mnogo dinamike i atmosfere u sebi.

Reci nam nešto više o live albumu Live By Fire i EP-u Speak The Tongue Of Heathen Gods koji je objavljen zajedno sa njim.

Koncert sa videa smo snimili u Japanu, a koncert sa audia u Grčkoj, i to je ležalo u mraku dosta dugo. Odlučili smo da snimimo i EP sa namerom da proprati live izdanje i da mu da na pažnji. U tom momentu nije bilo gotovih pesama, sve smo izgradili iz nekoliko rifova koji su ostali od ranije i to smo završili za nekoliko nedelja. Presrećan sam sa rezultatom i mislim da su te pesme najbolje koje smo ikada napravili. Nažalost, mislim da one nisu dobile pažnju koju zaslužuju, i zato nisam siguran da bih ponovo uradio tako nešto.

Koji su planovi benda kad prođe ovo stanje?

Imamo novu muziku i čim se ovo završi krajem leta, planiramo da se skupimo i da uvežbavamo i da od toga napravimo prave pesme i snimimo ih. Ne znamo još uvek da li će to biti album, EP ili digitalno izdanje, ali videćemo koliko ćemo pesama uspeti da sklopimo.

Hvala ti za vreme izdvojeno na ovaj razgovor. Šta imaš da poručiš čitaocima na prostoru Balkana?

Hvala vam mnogo za podršku koju nam pružate. Prilično smo srećni i zahvalni što smo najzad dobili priliku da zasviramo tu i što dobijamo medijsku podršku. Hajde da zajedno pokušamo da održimo heavy metal živim. Ne možemo da dočekamo da vas vidimo ponovo kada opet dođemo da sviramo!