Javna veza sa prošlošću

U ovim današnjim nakaradnim vremenima ljudi vrlo često pribegavaju bežanju u prošlost, koja je, sudeći po svemu, bila daleko bolja i zdravija nego ovo što danas imamo. Krenuo sam na jedno takvo putovanje u Zrenjanin. Iako pripadam generaciji koja je rođena posle tog vremena i te države, uvek mi je impresivno sve što ima veze sa tim vremenom, kad su u pitanju kultura i umetnost, pogotovo kad pogledam ovo ruglo u kojem se sada nalazim.

Prostor ispred bine na Trgu slobode je bio prepun sveta, kako starijeg tako i mlađeg. Svi su došli da okuse mrvice entiteta zvanog Bijelo Dugme. Pušten je intro na video bimu, koji je bio sačinjen od video snimaka i slika koji svedoče o zenitu društva bivše nam države, kao i fotografija i snimaka benda iz tog vremena, kombinovanih sa početnim taktovima pesme Kad bi bio Bijelo Dugme. Posle introa su se na binu popeli Brega, Alen i trubači i koncert započeli pesmom Noćas je k’o lubenica pun mjesec iznad Bosne. Već u startu se desio peh u vidu odsustva Bregine gitare na razglasu tokom cele prve pesme, što je vidno uznemirilo koliko njega, toliko i publiku. Usledila je Pljuni i zapjevaj moja Jugoslavijo, pesma koja će uvek da izaziva trans i izliv emocija usled bede i sirotinje u kojoj se nalazimo, jer je kod većine ljudi Jugoslavija ipak bila sinonim za kvalitetan život. Brega se greškom obratio Zaječaru umesto Zrenjaninu, ali izgleda da to niko nije primetio.

Koncert je bastavljen uz Vidiš da pravim budalu od sebe, Šta ima novo, Zamisli, kao i nekoliko hitova iz Bebekove ere poput Doživjeti stotu, Ipak poželim neko pismo, Na zadnjem sedištu moga auta, koje je masa pevala na sav glas. Jedan od najjačih momenata nastupa je svakako bila pesma Te noći kad umrem, kada odem, kad me ne bude. Iako vokalno sama po sebi i nije zahtevna, Alen Islamović je briljirao svojim korišćenjem dinamike kojim je pokrenuo neke od najdubljih emocija onih koji su slušali. Još jednom je dokazao zašto je jedan od boljih, ako ne i najbolji živi pevač u ovom delu sveta i zašto je možda najvoljeniji pevač Dugmeta. Osim najtežih emocija, svakako je uspeo da pokrene i sreću i smeh prisutnih svojim izvedbama Tako ti je mala moja kad ljubi Bosanac, Ne spavaj mala moja muzika dok svira i Ćiribiribela.

img_2913-copy

Nakon toga je usledio deo koncerta koji su mnogi prilično nestrpljivo čekali, dolazak Tife. Pojavio se veseo i nasmejan, u svom uobičajenom fazonu. Njegov deo koncerta je počeo pesmom Aiaio radi radio. Posle nje je usledila Lažeš, tokom koje je publika takođe pala u emocionalni trans i nadglasala Tifu. Iako, iz dobro poznatih razloga, njegov glas nije ni deseti deo onoga što je nekad bio, njegova nadaleko poznata toplina je i dalje ostala. To je ipak nešto što ostaje u čoveku ceo život. Još jedna od najsvetlijih tačaka nastupa je bila i vanvremenska Lipe cvatu, kada je publika takođe nadglasala Tifu. Posle toga se Alen vratio i izveli su zajedno Hajdemo u planine. Autor ovih redova ceo život pokušava da shvati zašto je ta pesma toliko popularna, ali sigurno tu ima nečega čim traje tolike godine.

Došao je trenutak za vrhunac koncerta, Đurđevdan. Mislim da na ovu pesmu stvarno ne treba trošiti reči, sve što je potrebno je da se u tom momentu bude prisutan. Sve ostalo će se reći samo od sebe. Sišli su sa bine, ali publici nije bilo dovoljno, pa su ih vratili na bis. Za kraj su odsvirali Ima neka tajna veza i Ružica si bila, tokom kojih su opet bili nadglasani. Brega se oprostio od publike sa nadom da je svima bilo lepo i da će zapamtiti ovu noć kad su svi bili zajedno i pjevali stare pjesme.

A sad, kao što bi njihov saborac iz starih dana, Bora Đorđević, rekao, nazad u veliki prljavi grad. I opet će se povesti debata o politici, o tome koliko je ova verzija Dugmeta loša, o tome kakav je Brega, kako se Alen prodao i slično. Šta god neko mislio, po ko zna koji put je dokazano da je Dugme besmrtno i da je vredno svoje popularnosti. Ne može nešto što živi preko četrdset godina da ne vredi. Iako ovo jeste sakata varijanta Dugmeta, bolje i ovo nego sav lažni intelektualizam, koji se danas promoviše.