Harmonija haosa u Quarteru

Putešestvija se nastavljaju, inateći se, tako, svim mojim ovozemaljskim obavezama. I hvala im na tome. Sinoć sam, za promenu, u Novi Sad otišao vođen poslovno hedonističkim nagonima, kako bih se napokon susreo sa kontroverznim pionirima najmračnijeg i najekstremnijeg podžanra metala. Hladan novembarski dan i slična ovozemaljska prokletstva bejahu izuzetno pogodna platforma za koncert hladnih Skandinavaca. Norveški black metal gor(g)ostasi, Gorgoroth, juče su, na srpskom tlu, u klubu The Quarter, demonstrirali furioznu snagu svoje ideje i identiteta, te svakako održali još jedan u nizu spektakularnih koncerata na spomenutom tlu, u izuzetno koncertno plodnoj godini, koja je na izmaku.

Suvišno je uopšte spominjati da je satnica apsolutno ispoštovana. Postaje kliše, budući da je koncert organizovan od strane MH Concerts i Serbian Hellbangersa. Dakle, mislim da je sasvim jasno. Prvi izvođač sinoćne liturgije bejaše češki black metal sastav Sekhmet. Reč je o sastavu koji je srpskoj publici odveć poznat kao jedan u nekolicini sjajnih čeških black metal sastava. Češka je izuzetno plodno tlo za spomenuti žanr, u šta se iznova uveravam. Kako to obično biva, u inicijalnom trenutku, odnosno početku nastupa, pred sastavom bejaše manja cifra prisutnih. No, to ni na koji način nije omelo Čehe u eksploataciji i ekspresiji njihove mračne ideje. Gledajući sa tehničkog aspekta, sastav je vidno dobro usviran. Dozirano interaktivni, a dozirano i energični, u skladu sa skromnim, mlakim i zanemarljivim reakcijama publike i svojstvu u programskoj shemi u okviru koje bejahu prvi izvođač. Shodno svemu izrečenom, Česi su odsvirali dobar koncert, te napravili finu uvertiru za ostatak večeri.

DSC_4657s (Copy)

Naredni sastav bio je jedini koji se žanrovski razlikovao, te bežao od mračne koncepcije večeri. Ako je Češka tlo za black metal, onda je Grčka neprikosnoveno plodna za dve grane metala – thrash i stoner. Tokom ove godine imali smo priliku da se susretnemo sa plejadom sjajnih grčkih izvođača spomenutih žanrova. Thrash metal sastav Amken bio je sledeći izvođač. Sastav je bio neverovatno uigran, uvežban, tačan i tačkast. Bez falinke u tehničko-veštinskom kontekstu interpretacije. Predstavili su deo materijala sa svog debitankog albuma, objavljenog tokom ove godine, koje nosi naziv Theater Of the Absurd. Vokal frontmena ovog benda, Vaniasa, neodoljivo podseća na visoke vokalne role Davida DiSanto-a, glavnog čoveka sastava Vektor. Grci su pred sobom imali veći broj pristiglih fanova, ali je reakcija publike bila užasno loša. Iako je reč o generičnoj formi thrash metala, te, shodno tome, i izuetno energičnoj svirci koja budi ono divlje u svima nama, prisutna publika je beše slabo zainteresovana za nastup ovih momaka. Nije nužno uvek štedeti se i čekati nastup hedlajnera, ako bend pred vama daje sve od sebe, a to sve je izuzetno dobro.

DSC_4698s (Copy)

Nakon Grka, usledila je kratka pauza, kako bi se pripremila oprema za nastup prvog, manjeg headlinera sinoćnjeg programa. Nakon što su se stvorili i proverili svi potrebni uslovi, norveška Gehenna zaposela je scenu Quatera. Ovaj sastav je izuzetno bitna kota na black metal karti, kako skandinavskoj, tako svetskoj, uopšte. Bez nepotrebnih klišea, frontmenskih akrobacija i animacija publike, sastav je, u rafalnopaljbovskom obličju odsvirao ovaj koncert, bezmalo nižući numere sa set liste, u potpunom skladu sa ideološkim kodeksima i vrednostima koja kao sastav vrednuju. Sirovo, teško, scenski statično, mračno, nepodesno i nepredisponirano za bilo koga. To su impresije koje sam stekao tokom njihovog nastupa. Ovaj sastav je, za razliku od prethnodnih, dobio kakvu-takvu podršku publike, koja je, svakako, i dalje bila mlaka voda. Nakon, cirka, pedesetominutnog nastupa, sastav je, bez i jedne reči, napustio binu.

DSC_4737s (Copy)

Potom je usledila tridesetominutna pauza, a nakon nje i atmosferični uvod, koji je najavio nastup black metal giganata. Prostor kluba bio je gotovo popunjen. Gorgoroth je stupio na scenu u dvadeset tri časa. Nastavljaju u maniru Gehenna-e, s tim da je muzika značajno furioznija i kontaktno efektnija. Nasta sveopšti haos u publici, u okviru kojeg svaka pesma biva ispraćena šutkama, te šizofreničnom energijom prisutnih. Sve ono što, do tada, prisutna publika nije prikazala tokom nastupa prethnodnih bendova, abnormalno je više prikazala tokom nastupa zvezda večeri. Prostorom Quartera cirkulisala je haotična atmosfera zla. Neverovatna energija, na momente zastrašujuće dobra. Iz nekog razloga, nadao sam se gostovanju naše gore lista, pevača Atteringera, koji je bio zadužen za vokalne role na poslednjem izdanju benda. To se, na žalost, nije dogodilo, ali nikako nije pokvarilo utisak. Bend je bio energičan, opet, u skladu sa crnom idejom haosa, pod čijim su velom u svojoj srži, a live pevač Hoest, naročito je dominirao scenom i upravo davao tu potrebnu dozu jeze, kako ubojitim, furioznim vokalima, tako i scenskim ponašanjem, koje je bilo izuzetno dobro. Nizale su se numere iz različitih diskografskih etapa ovog sastava. Pružili su fantastičan šou, te u pravom smislu dokazali šta znači biti vesnik najmračnijeg. Beskompromisno dobar šou. Najadekvatniji mogući manifest jedne ideje. Nakon nešto manje od jednoipočasovne izvedbe, sastav je, bez reči, bez mogućnosti o bisu, napustio scenu. Time je koncert zvanično okončan.

DSC_4803s (Copy)

Iako je reč je o krajnje nekonvencionalnom i beskompromisnom izvođaču, žanru, ideji benda i drugim, sličnim faktorima, sinoćnje ritualno veče svedoči tezi da je srpska publika itekako željna ekstremnih sastav. Sjajna organizacija, sjajni izvođači i popunjeni prostori Quaterovih kapaciteta bili su sasvim jasan i logičan preduslov za spektakl, koji se zasigurno dogodio.

 

Prethodni tekstGorgoroth, Gehenna, Amken, Sekhmet @ The Quarter, 6.11.2017.
Naredni tekstMark Lanegan Band, Joe Cardamone, LYENN @ Dom omladine Beograda, 7.11.2017.
Zdravo. Moje ime je Milan Mazinjanin. Dvadesetogodišnjak. Inđijac u Novom Sadu i Novosađanin u Inđiji. Student srpske književnosti na Filozofskom fakultetu u gorespomenutom gradu (čitaj: Inđija nije grad). Multimedijalni delotvornik. Novinar PRIS portala, (delimično) od njegovog postanka, što, u ovom trenutku, broji tri godine, ili više, u zavisnosti od toga u kom trenutku ti, čitaoče, budeš konzumirao ove redove. U tom slučaju, revidiraj i moju starost. Dakle, osim Jovana, jedini preživeli član od početka rada našeg portala. Rokenrol kulturom opčinjen od najranijeg perioda postanja. Muzikom se, u (skoro) svim pojavnim oblicima, bavim skoro deceniju. Ovde ću završiti, jer svoju privatnost volim da doživljavam doslovno, a i rekoh dovoljno. U umetnosti sam oduvek bio veoma zahtevan, a u muzici naročito. Ako nema istine, ne zanima me. Imajte to u vidu.